Zamień tłuszcz na masę mięśniową – jak działają aminokwasy BCAA

Zamiast oponki wokół brzucha czy znienawidzonych boczków – piękny kaloryfer. Marzenie wielu. Potocznie mówi się o zamianie tłuszczu na mięśnie. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jest to tylko przenośnia. W rzeczywistości nie da się zamienić tkanki tłuszczowej na mięśniową. Trzeba pozbyć się pierwszej, a drugą zbudować od podstaw.

Jest to jak najbardziej możliwe, i jeśli będziesz konsekwentny, możesz dopiąć celu. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że będzie to wymagało regularnej pracy nad sobą, konsekwencji i cierpliwości. Ludzki organizm jest już tak skonstruowany, że że synteza białek mięśniowych i redukcja tkanki tłuszczowej nie chcą zachodzić w tym samym czasie. Redukcja tłuszczu a budowanie masy mięśniowej to dwa oddzielne procesy. Jednak spokojnie, sprawa nie jest przegrana! Procesy anaboliczne i kataboliczne zachodzą w naszym organizmie w zależności od naszych działań i uwarunkowań fizjologicznych i w różnym stopniu mogą one dotyczyć tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej.

Nadmiar tkanki tłuszczowej często związany jest z patologią metaboliczną i z rozregulowaną gospodarką hormonalną. Lekiem na takie przypadłości jest odpowiednio rozplanowany trening oraz właściwie zbilansowana dieta. Można również wspomagać się specjalnie dobranymi suplementami, które regulują procesy kataboliczne i anaboliczne i zwiększają wydajność treningów. Na rynku mamy do dyspozycji odżywki przyspieszające spalanie tłuszczu oraz intensyfikujące przyrost komórek mięśniowych.

Jak działają suplementy?

Jeśli dany preparat może zarówno wspomagać redukcję tkanki tłuszczowej jak i rozbudowę masy mięśniowej, nie znaczy to, że jest to możliwe w jednym czasie. Jak już sobie powiedzieliśmy, dosłowna zamiana tłuszczu w mięśnie nie jest możliwa. Przykładowo, stosując suplementację aminokwasami rozgałęzionymi BCAA, możemy wspierać budowę muskulatury w okresie stosowania diety i treningu na masę, jak i przyspieszać redukcję tkanki tłuszczowej w okresie prowadzenia diet redukcyjnych. Działanie aminokwasów nie przeczy jednak naturalnym prawom naszej fizjologii.

Rola BCAA na przykładzie BCAA XPLODE

Aminokwasy BCAA to podstawowy składnik mięśni, stanowiący prawie 40% ich suchej masy. Są one jak cegiełki, które pozwalają budować nasze mięśnie. Wolne formy aminokwasów BCAA wchłaniają się bezpośrednio do krwioobiegu, gdyż nie podlegają trawieniu, tak jak białko pochodzące z pożywienia. Od razu po spożyciu trafiają zatem tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Preparaty typu BCAA zawierają aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych – L-leucynę, L-walinę czy L-izoleucynę. Znany powszechnie BCAA Xplode z firmy Olimp zawiera 6g farmaceutycznie czystych, mikronizowanych aminokwasów: L-leucyny, L-waliny i L-izoleucyny w proporcjach 2: 1: 1. i wzbogacony jest L-glutaminą.

Stosując aminokwasy Olimp czy inne podobne preparaty, wspomagamy rozbudowę mięśni przy treningu na masę, a w okresie redukcji, przyspieszamy spalanie. Nie znaczy to jednak, że redukcja i budowa mięśni zachodzą jednocześnie w ramach jednego procesu. Warto zapamiętać, że na takie cuda liczyć nie możemy i nie powinniśmy. Żaden, nawet najnowocześniejszy preparat nie zagwarantuje nam tego, co jest fizycznie niemożliwe. W zależności od postawionego sobie celu, możemy uzyskać przyrost masy mięśniowej albo redukcję tkanki tłuszczowej, dzięki treningowi, regeneracji, odpowiednio dobranej suplementacji i diecie.

Jem mało i nie chudnę – dlaczego?

Choć mnie osobiście trudno już w to uwierzyć – ciągle większość ludzi uważa, że aby schudnąć, trzeba głodować. A jeśli nie głodować, to przynajmniej znacznie ograniczyć kalorie i trzymać się surowej diety. Owszem, takie działania prowadzą utraty na wadze, jednak są obarczone dużym ryzykiem wystąpienia efektu jojo. Poza tym często zdarza się, że jedząc mniej, tracimy kilogramy, aż nagle dochodzimy do pewnej granicy, której nie możemy już przekroczyć. Waga staje w miejscu, a my, zmęczeni dietą, jesteśmy słabsi, mamy łamliwe włosy i paznokcie, matową cerę. Szkoda, że wciąż tak mało osób wie, w jaki sposób odżywiać się racjonalnie, aby utrzymywać atrakcyjną sylwetkę w zdrowy sposób – bez głodówki.

Przede wszystkim musisz uświadomić sobie, jak działa na twój organizm zmniejszenie ilości posiłków i ograniczanie dziennej dawki kalorii do minimum, na którym jesteś w stanie funkcjonować. Na tym niestety opiera się dieta wielu kobiet – a także niektórych mężczyzn.

Gdy jesz poniżej zapotrzebowania na kalorie

twój organizm nie otrzymuje dawki energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania. Z czasem tracisz energię, zaczynają wypadać ci włosy, łamią się paznokcie. To jednak nie wszystko. Często mimo głodówki, nie jesteś w stanie osiągnąć wymarzonej wagi. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim, twój organizm, któremu szczędzisz pożywienia, zaczyna przestawiać się na tryb magazynowania. Gromadzi to, co dostaje, na zapas. To prawda znana zapewne większości z Was – żadne wielkie odkrycie (jednak w praktyce ciągle o tym zapominamy).

Twój metabolizm zwalnia, a poza tym organizm nie otrzymuje on niezbędnej dawki energii do zachowania podstawowych funkcji, do których zaliczamy przecież przemianę materii. Nasze ciało rozleniwia się i słabnie.

Wskaźnik BMR

Kiedy tak się dzieje? Gdy przekraczamy magiczny próg naszego BMR. Wskaźnik ten wynosi około 1400kcal i jest to wskaźnik podstawowej przemiany materii. Oznacza on ilość kalorii, jakiej potrzebuje nasz organizm, żeby zachować podstawowe funkcje. Kiedy przestrzegając rygorystycznej diety, zaczniemy przyjmować ich mniej, możemy nie osiągną zadowalających efektów, a przede wszystkim, możemy narazić się na problemy zdrowotne.

Jak jeść dużo i chudnąć?

Pewnie zapytasz, czy to w ogóle możliwe. Tak! Musisz tylko wiedzieć, w jaki sposób jeść, aby przestawić organizm na właściwy tryb. Po pierwsze oblicz swoje zapotrzebowanie na kalorie. Z pewnością dobrze wiesz, jak to zrobić. W Internecie masz do dyspozycji specjalne kalkulatory. Jeśli jeszcze z nich nie korzystałeś, wyszukaj dowolną stronę z taką funkcjonalnością i wpisz w odpowiednie rubryki swoją wagę, wzrost, wiek, płeć oraz określ przybliżoną dzienną aktywność fizyczną. Kalkulator obliczy da ciebie dzienne zapotrzebowanie na kalorie. Trzymając się go, możesz chudnąć. (więcej…)