Aminokwasy BCAA w suplementacji

Aminokwasy Rozgałęzione (BCAA) są budulcem ludzkiego ciała. Tkanka mięśniowa jest w dużej mierze zbudowana właśnie z tych aminokwasów. Stanowią one ok 35% aminokwasów komórek mięśni i są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są to składniki egzogenne, co oznacza, że nasz organizm nie jest w stanie syntezować ich samodzielnie i musimy dostarczać ich z pożywieniem. Nie oznacza to, że konieczna jest suplementacja BCAA, ponieważ aminokwasy rozgałęzione występują naturalnie w pożywieniu. W przypadku osób aktywnych fizycznie może jednak okazać się ona wskazana.

Coraz mniej jest osób trenujących siłowo, zachowujących zasady odpowiedniej diety i nie wspierających się dodatkowo suplementacją. Przy odpowiednim jej doborze możemy zapewnić sobie o wiele szybsze i bardziej spektakularne efekty, bez szkody dla organizmu – a wręcz przeciwnie – dostarczając mu tego, czego potrzebuje przy wzmożonym wysiłku.

Do niezbędnych elementów należą właśnie aminokwasy rozgałęzione BCAA. Są to trzy zasadnicze aminokwasy: leucyna, izoleucyna i walina. Mają one Posiada bardzo szerokie zastosowanie w sportach sylwetkowych, siłowych oraz wytrzymałościowych. Wskazane jest stosowanie BCAA przed treningiem, dla usprawnienia przebiegów energetycznych i poprawienia zdolności wysiłkowych po wyczerpaniu innych zapasów energetycznych. BCAA zabezpieczają też przed dostawaniem się tryptofanu (innego aminokwasu) do mózgu, dzięki czemu nie odczuwamy zmęczenia i senności. Można też przyjmować BCAA po zakończeniu treningu siłowego, ale przed treningiem aerobowym.

Aminokwasy BCAA są też wskazane dla osób, którym zależy na redukcji wagi bądź na utrzymaniu linii. Zabezpieczają przed wahaniami poziomu glukozy w krwi.

Na rynku dostępnych mamy wiele suplementów opartych na aminokwasach rozgałęzionych. Najpopularniejsze z nich to BCAA Xplode od Olimp czy Scitec BCAAA Xpress.

BCAA Xplode Olimp

 

Suplementacja BCAA przynosi takie korzyści, jak obniżony katabolizm, synteza białek mięśniowych, przyspieszona regeneracja a także, lepsze samopoczucie, zwłaszcza w okresie okołotreningowym. Aminokwasy BCAA sprawdzają się tak w sportach siłowych, jak i wytrzymałościowych, szczególnie w okresie obniżonej podaży kalorycznej.

Hulajnoga, fun czy obciach?

Od dłuższego czasu po głowie chodził mi pomysł z hulajnogą i zawsze kiedy już zabierałam się do jej zakupu, wątpliwości zasnuwały moje myśli i powodowały, że odwlekałam zakup. Z jednej strony to fajne i oryginalne. Na zachodzie pełno młodych ludzi dojeżdża na hulajnogach do pracy czy szkoły i ich widok nikogo nie dziwi. Można nawet powiedzieć, że jazda na hulajnodze jest na topie. W naszym kraju jest jednak ciągle popularna głównie wśród dzieci. Obawiałam się więc, że będę wyglądała śmiesznie i będę się głupio czuć. Przecież nigdy nie przejmujesz się tym, co powiedzą inni, mówiłam sobie. Ale odwagi ciągle brakowało. Dodatkowo obawiałam się, że nieproporcjonalnie wyrobię sobie mięśnie jednej nogi i różnica będzie widoczna gołym okiem, co będzie dziwnie wyglądać. Wizja szybkiego dojazdu do pracy bez potrzeby noszenia roweru po schodach była jednak na tyle kusząca, że w końcu porzuciłam swoje gdybania i dokonałam zakupu. Jakie są moje odczucia po dwóch ciepłych, letnich miesiącach codziennej jazdy? (więcej…)