Dlaczego krótkie diety nie mają sensu?

diet-1161153_960_720

Jakie to typowe. Zbliża się wyjazd wakacyjny, wesele przyjaciółki albo po prostu bez powodu nagle stwierdzamy, że musimy zrzucić parę kilo. Wpisujemy zatem w wyszukiwarkę popularne zapytanie: Jak szybko schudnąć? Naszym oczom ukazują się setki wyników. Przepisy na diety tygodniowe, dwutygodniowe, diety cud i inne tego rodzaju. Większość z nas ma pewnie podejrzenia, że taka szybka dieta nie przyniesie nic dobrego. Dajemy się jednak zwieść, naiwnie łudząc się, że szybko osiągniemy to, czego pragniemy. Dziś parę słów o tym, dlaczego nie warto iść tą drogą i dlaczego błyskawiczne diety to zło.

Co nagle, to po diable. Nie ma prawdziwych efektów bez wysiłku. Kiedy to sobie uświadomisz, masz już za sobą pierwszy etap. Szybka dieta jest nie tylko niezdrowa i wyczerpująca dla organizmu. Nie daje nam też trwałych efektów, jakich byśmy oczekiwały. Dlaczego?

Grunt to zrozumieć, na czym polega proces odchudzania. Jest on o wiele bardziej skomplikowany, niż może się wydawać – i nie polega wcale na samej utracie tkanki tłuszczowej. Tak byłoby najłatwiej i najszybciej. Wtedy wszystkie diety cud faktyczni by działały. Niestety – by osiągnąć trwałe efekty, musimy popracować nad swoim ciałem dłużej i zadbać o systematyczność.

Zupełnie normalne jest, że odchudzanie momentami przebiega błyskawicznie, a za chwilę może iść opornie i wcale nie musi to wynikać ze spadku naszego zaangażowania czy z dietetycznymi grzeszkami. W rzeczywistości często gdy waga pokazuje duży spadek, w rzeczywistości spalanie tłuszczu jest niewielkie. Analogicznie, kiedy zdaje nam się, że chudniemy, nasza tkanka tłuszczowa spala się opornie. Proces odchudzania składa się bowiem z etapów, w których występują różne proporcje spalania tłuszczu, wody i białka. W początkowej fazie odchudzania następuje szybkie spalanie dużej ilości wody. Tracimy zatem na wadze i jesteśmy zadowolone z efektów. Tkanka tłuszczowa spala się jednak w małym stopniu. Kiedy zaprzestaniemy diety, nasza waga szybko powróci do poprzedniego poziomu.

Spalanie tłuszczu jest o wiele bardziej intensywne w kolejnych fazach odchudzania. Zenitu sięga po niecałym miesiącu diety, by następnie utrzymywać się na względnie ustabilizowanym poziomie. Z tego powodu krótkie diety trwające mniej niż 3-4 tygodnie, są całkowicie pozbawione sensu. Owszem, widzimy ich efekty, jednak efekt jojo szybko odbiera nam zadowolenie. Dodatkowo często obserwujemy efekty w postaci wypadania włosów, pogorszenia stanu włosów i paznokci czy spadek odporności. To skutek drastycznej diety niedoborowej, w trakcie której nie dostarczamy organizmowi niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania.

Dłuższa, zbilansowana, rozsądna dieta nie da nam tak spektakularnie szybkich efektów. W odleglejszej perspektywie jej rezultaty będą dla nas o wiele korzystniejsze. Zapomnij zatem o szybkich dietach i bierz się za siebie na poważnie już od dziś!

2 thoughts on “Dlaczego krótkie diety nie mają sensu?

  1. Ciekawy artykuł, bardzo trafny niestety.
    Wiele osób liczy na szybki efekt przy minimalnym wysiłku, zamiast po prostu zacząć zdrowo się odżywiać, co samo w sobie pozwala zrzucić parę zbędnych kilogramów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *