Trenuj zimą

Istnieje bardzo wiele zalet uprawiania ćwiczeń fizycznych na świeżym powietrzu. Również w sezonie zimowym nie powinniśmy rezygnować z aktywności poza domem. Nawet jeśli nie jesteśmy fanami tradycyjnych sportów zimowych, to możemy zaplanować sobie aktywność, która sprawi nam przyjemność.

Pamiętajmy, że trenując zimą uda nam się spalić więcej kalorii, niż gdybyśmy wykonywali te same ćwiczenia w cieplejszych warunkach. Sytuacja ta wynika z zasad termoregulacji. Nasz organizm stara się utrzymać jednakową temperaturę ciała niezależnie od warunków zewnętrznych. Gdy jest bardzo zimno, to różnica między temperaturą ciała i powietrza jest spora, a to oznacza, że organizm musi wykorzystać więcej energii by się ogrzać. Łatwiej jest nam wtedy zrzucić zbędne kilogramy.

Ćwiczenia zimą wpływają również bardzo korzystnie na nasz układ odpornościwy. Potocznie można stwierdzić, że hartujemy nasz organizm. Podczas wysiłku fizycznego wzrasta ilość białych krwinek w naszej krwi. Są one odpowiedzialne za ochronę naszego ciała przed chorobami. Dzięki treningom w niskich temperaturach zwiększa się również wytrzymałość i siła naszego ciała. Wykonywanie ćwiczeń fizycznych na zaśnieżonym terenie wymaga od nas większego wysiłku, niż uprawianie sportu na równej, płaskiej i twardej powierzchni. Nasz organizm staje się silniejszy i dodatkowo bardziej dotleniony.

Uprawiając sport zimą pamiętajmy o kilku zasadach, które pozwolą nam na bezpieczne, przyjemne i skuteczne wykorzystanie treningu. Zawsze starajmy się oddychać nosem. Dzięki temu uda nam się nieco ocieplić wdychane powietrze. Nigdy nie pomijajmy etapu rozgrzewki. Rezygnując z niej, narażamy się na przeziębienie lub kontuzję. Nie przesadzajmy też z długością trwania treningu. Zbyt dużo czasu spędzonego na mrozie może bardzo negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Koniecznie dobierzmy też strój odpowiedni do pogody. Pamiętajmy, że puchowa kurtka idealna na zimowy spacer, nie sprawdzi się najlepiej jako element sportowego zestawu.

Jeśli sumiennie zastosujemy się do wszystkich przedstawionych powyżej zaleceń, dodatkowo podejdziemy do zimowych treningów z odpowiednią dawką pozytywnego nastawienia, to możemy być pewni, że treningi zimą okażą się przyjemne i skuteczne.

One thought on “Trenuj zimą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *